FRÅN MAR MENOR
(TOMĀS MAESTRE) TILL MGARR PÅ GHAWDEX
5-8.9.05 Morgonen och en del av eftermiddagen
ägnades åt att göra klart rapport nr 4 och lägga den på webben, handla m.m. Det verkar finnas gott om norrmän i byn, vilket bl.a. innebar
att det fanns inlagd sill, kaviar och getost i mataffären. När vi bunkrat
lämnade vi hamnen i Tomás Maestre
och styrde mot den mindre av de två öarna i Mar Menor, Isla Perdiquera.
Vi ankrade i en bukt. Det blåste ganska friskt. Vi draggade och fick lägga om
ankaret. Ön såg inte så gästvänlig ut. Bara en massa vass
sten och buskar. Vi beslöt att inte gå iland utan att ta det lugnt
ombord med kvällsdopp och avfrostning av kylen som gav oss lite is till en caipirinha..
Nästa dag seglade vi tillbaka
till Tomás Maestre för att
passa broöppningen kl. 14. När vi skulle lägga till långsides vid väntebryggan
hördes ljudet av gelcoat som skrapades bort, välbekant från passager av
slussarna i Göta Kanal. När Anna hängde ut fendrarna innan vi kommit in i
hamnen så släpade mittfendrarna i vattnet, så hon hade lagt upp dom på däck och
glömt att lägga ut dom igen. Ett fult skrap in till glasfibern i båtsidan blev resultatet. Som tur var hade Anna som redan
hoppat i land innan båten nått kajen sett faran och burit av. Därför blev
skadan ganska begränsad. Det blev till att ta fram gelcoat, härdare, spatel och
annat som behövs för lagning och sätta igång direkt. Gelcoaten
härdade ganska fort i värmen. Två lager lades på. Det blev en funktionell
lagning, men det estetiska finliret lämnades därhän för något senare tillfälle.
Vi kom iväg vid broöppningen kl. 16 och satte kurs mot Formentera, den
sydligaste av öarna i Balearerna. Vi slörade med bara genuafocken i 10 m/s och
ganska hög sjö. Vinden höll i sig hela natten med ökning till 12-13 m/s. Vi såg
hela tiden blixtar från åskväder i norr. På förmiddagen nådde åskan oss. Blixt och dunder. Regnet öste ner och vinden ökade till
kuling från nordväst och blev mycket byig. Vi hade rullat in mycket av focken
och vindrodret Mona styrde. Så vi gick ner i ruffen och väntade på att det hela
skulle blåsa över. Man såg ändå ingenting i ösregnet, så det var ingen ide att
stå och bli våt av regn och överbrytande sjö för att hålla utkik. När Anna gick
upp för att justera kursen blev hon ändå ordentligt blöt (vindroder ändrar
båtens kurs när vinden byter riktning, så man måste gå upp och justera
vindflöjelns riktning mot vinden om den vrider och man vill fortsätta hålla
rätt kurs). Eftersom det stod i seglingsguiden Meditarranean
Almanac om hamnen Savina på
Formentera: "Entry difficult
and probably dangerous in
NW gales", så diskuterade vi alternativ, men höll
kursen. Det hela blåste över till lunchdags. Vinden mojnade ganska fort när vi
gick in i mellan Formentera i söder och Ibiza i norr. Till slut var den så svag
att vi fick ta till maskinen. Sjön hade lagt sig när vi kom fram till hamnen
vid kl. 14:30 och det var ingen konst att gå in.
Vi blev hänvisade plats bland
glassiga 15-20-metersbåtar. Detta var verkligen ett ställe med en massa lyxbåtar.
Vi noterade att vi inte passade riktigt in i det jetset som omgav oss. (Men vi blev inte avvisade som en gång vid Grand Hotels brygga i
Saltsjöbaden. Vår förra 30 fots båt ansågs för liten
och futtig för att få ligga där.) Hamnkontoret hade stängt för siesta,
så vi tog också siesta. När vi klarerade in vid kl.17 visade det sig att
avgiften var 60 euro per dygn utan el eller vatten! Vi beslöt att bara stanna
en natt. Vi gick och tittade på miljardärernas jättelika motorkryssare höga som
hus i hamnen. Dagen därpå tog vi en cykeltur utåt ön och körde vilse bland korallstensbemängda åkerlappar med stenmurar omkring och
åsnor och får. Alla murar av sten plockade från åkrarna gav oss smålänningar
lite hemkänsla. Vi kom efter en massa trampande fram till vad som verkade vara
vägs ände i en vik vid västkusten, men där hittade vi som tur var ett värdshus
med god öl. Vi fick anvisningar om en genväg tillbaka utmed stigar, caminos, och fick också en kartskiss. Vissa sträckor fick
vi bära cyklarna, men kom rätt till slut efter att ha frågat i ett par gårdar.
Cykelturen blev längre än vi tänkt, men vid 17:30 kunde vi kasta loss från
kajen i Savina. Nästa hamn var Bizerte
i Tunisien c:a 420 sjömil bort. Vi gick genom sundet
mellan Ibiza och Formentera och kunde sedan sätta kompasskurs 100 grader mot Bizerte i frisk vind från sydväst.
9-13.9.05 Den sydvästliga vinden höll i sig i
tre dygn med styrka mellan 3 och 8 m/s, så det var bara att åka. Första dygnet
seglade vi 130 sjömil, andra 90 och tredje 130 igen. Första natten låg ett
åskväder framför oss, men det drog norrut mot Mallorca precis som förutspått av
OZ8YW Helge, den danska metereologen i de
skandinaviska seglarnas radiokontaktnät, som vi
pratar med på frekvensen 14325 kHz de flesta kvällar vid 10-tiden. På kvällen
den 11 september dog vinden helt ut och vi fick gå resten av vägen på motor. Vi
kom fram till Afrika morgonen därpå. Lukten från land av eldar med sur ved där
morgonmålet lagas är typiskt afrikansk. Just när vi angjorde hamnen kom ett
ösregn, så vi var genomblöta när vi la till vid bryggan. Men det gör inte så
mycket i värmen. Passpolis och tullare kom ombord och det var mycket papper att
fylla i. Vi var ju utanför EU för första gången nu. Men de var väldigt trevliga
och hjälpsamma så det hela gick ändå smidigt. Vi praktiserade gammal
skolfranska och dom körde rudimentär engelska inblandad i franskan. Innan de
gick frågande dom vad "goodbye" hette på
svenska. "Adjö" sa vi, och vi kunde konstatera att svenska och
franska inte var så olika.
Kvällen och följande dag
ägnades åt att kolla in Bizerte, och dess medina (stad innanför murarna) med en labyrint av gränder
med små butiker. Medinans byggnader speglar stadens
skiftande historia från romerska riket via andalusiskt, turkiskt-ottomanskt
och franskt till dagens republik. På kvällen andra dagen fick vi också en
"guide" vid nam Mohammed, en av vakterna i
hamnen, som visade oss runt bland hantverkare och turkiska bad och fick sin baksish. Krister jobbade också med kommentarer till
dokument för att bidra till Freemuse styrelsemöte nästa helg. Med email per kortvågsradio ombord kan man distansmedverka i
styrelsearbetet.
I varje hamn kollar vi de
lokala radiostationerna. Många spelar internationell musik, men nästan överallt
finns stationer som spelar lokal musik, något som verkligen saknas i Sverige.
Vi har hört skottsk, irländsk, galicisk, portugisisk,
andalusisk och nu mahgrebsk musik av olika sorter
allt eftersom resan fortskridit.
14-17.9.05 Efter frukost den
14 september satte vi segel och styrde österut med fullt ställ och nordvästlig
vind omkring 5 m/s. När vi hade rundat Rass Zebib fick vi falla av mot Ali el Mekka och med den mer
akterliga och tilltagande vinden blev det ganska slingrigt. Efter Mekka gippade
vi och revade genuan. Vinden ökade ytterligare och gick alltmer åt plattläns så
efter att ha revat och sedan helt bärgat storen gick vi för bara revad genua in
mot Sidi Bou Said. Vi
försökte följa Imray-almanackans beskrivning av den
muddrade rännan in mot piröppningen, men det var
dåligt med bojar och vi kom lite för nära den yttre piren och körde fast. Det
var bara lös sand så det gick att backa loss. Vi fick en bra plats längst in i
hamnen. Vi hade avverkat 50 sjömil med en medelfart av 5,8 knop. Det blev ris
och lammkorv, mergez, som vi köpt på marknaden i Bizerte, som middag ombord. Utsökt gott!
Nästa dag tog vi tåget till
Tunis. Där spanade vi in den jättelika medinan, där
Krister för ett antal år sedan bodde under ett projekt med tunisisk musik. Här
gällde det att inte se köpsugen ut för då var man förlorad i ett oändligt
köpslående. Det blev dock lite presenter till dem därhemma, kanske inte alltid
till bästa priset. Vi hade fått en karta på turistkontoret men gick ändå vilse
och på vägen tillbaka till Avenue de Bourgiba, som
ledde till stationen, passerade vi en restaurang som såg lovande ut. De hade
billig och god mat och en fin lutsångare som var elev till Kristers gamla
polare Salah el Mahdi. Krister hade fått smak på mergez och valde det på menyn medan Anna höll sig till
spagetti marinara. Kristers mage tålde inte dieten så
han blev magsjuk men repade sig till påföljande eftermiddag så pass att vi kunde
göra en utflykt till gamla Kartagos ruiner, inte
långt från hamnen där vi ligger. Tillbaka i båten kokade vi lammkorv som vi
köpt i Tunis. Det var ju så gott! Det blev dock dödsstöten för Kristers
ömtåliga mage så han var dålig hela natten och påföljande dag, då Anna gjorde
en utflykt till byn Sidi Bou
Said, som ligger på berget högt ovanför hamnen. Det gick trappor rakt upp så
det blev betydligt närmare än att gå landsvägen runt. Byn går i vitt och blått
med ornamenterade portar och mycket blommor. Inga vanliga affärer, banker eller
dylikt syntes till. En liten bit av huvudgatan kantades av försäljare med
typiska turistvaror. Annars var det mest smala
slingrande gränder, och så en moské förstås. Den planerade avfärden ställdes in
på grund av Kristers tillstånd och en prognos med hård motvind framåt
natten.
18-23.9.05 Efter att ha gått igenom
pappersexercisen för att klarera ut och tankat diesel påbörjades seglingen mot
Pantelleria, en italiensk ö som ligger mellan Tunisien och Malta. Det började
bra i nordlig vind som vred mot nordväst. Men vinden vred igen till motvind
från nordost och det blev motor mot Cap Bon, som vi rundade vid 22-tiden. Då
trodde vi att vi skulle få segla eftersom vi skulle falla 30 grader, men det
gjorde vinden med, så motorn fick vara på med revat storsegel uppe för att
stadga båten i dyningen. Strax efter kl. 1 i slutet av Annas vakt brakade ett
åskväder in över oss. Vind med kulingstyrka vred först åt alla håll. Krister
rusar upp förstås. Innan vi hann koppla ur autopiloten hade den gett upp.
Vinden stabiliserade sig kring nordväst, men var fortsatt mycket ojämn med byar
på upp till 17 m/s. Anna försökte styra undan vinden med det revade storseglet,
men fick en slänggipp. Den gjorde att den tamp som låser storskotets travare i
sidled i skotskenan gick av och travaren flög iväg ut ur skenan. Krister
lyckades fånga skotet och vinscha in det med fockskotsvinschen. Vi kunde
fortsätta att segla genom ösregn och blixt och dunder tills det hela gått förbi
och vinden mojnade igen. Vi kunde ta ner storseglet och rulla ut genuafocken en
bit och få igång vindrodret. Sen var det dags att byta kläder för vi var
genomblöta. När allt var över hade två timmar gått och klockan var över tre på
natten när Anna kunde gå och lägga sig. Vi var också 5 sjömil ur kurs, men det
var inget problem eftersom vi var i rum sjö. Vinden mojnade så småningom helt
under Kristers vakt och det blev motor igen ända till Pantelleria. Dit kom vi
vid 8.30 på morgonen. Pirarna hade delvis rasat så det var svårt att se var den
riktiga öppningen var där man kunde komma in. Sjön bröt både här och där. Men
in kom vi och kunde lägga till vid en kaj i fiskehamnen.
Under dagens lopp anlände fem
båtar till, fransmän, schweizare, belgare. Vi fick ligga i tredubbla led, medan
trålarna snällt makade ihop sig i fyrdubbelt led för att ge oss plats. I regel
råder en god samarbetsanda sjömän emellan. Fiskarna reparerade trålar på kajen
och vi lyckades reparera autopiloten och ersatte den avslitna tampen till
storskotstravaren. Orten Pantelleria på Pantelleria var liten och ganska
nedgången med många övergivna hus. Vi beslutade att segla vidare nästa morgon.
Men då blåste det kuling och väderrapporten varslade om ännu hårdare vindar och
åskväder. Så beslutet att stanna var lätt. Den italienska kustbevakningen
sänder väderleksrapport på italienska och engelska kontinuerligt på en
VHF-kanal, så man kan när som helst få en aktuell rapport. Vi hade köpt
delikatesser till lunch i den lilla affären i byn, inlagd fisk, oliver,
vindruvor. Våra båtgrannar grillade på kajen, så det
osade som i svenska skärgården. Krister började förbereda material som skall
sändas in före sista september inför en konferens med utrikesministrar om
ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter i Lissabon i november där han
blivit inbjuden att föreläsa. En längre promenad visade att det låg finare hus
längre upp på kullarna kring staden, men även där fanns stora, övergivna
patriciervillor och vinodlingar. Dagen avslutades med spagetti på en liten
restaurant och snack på kortvågen med skandinaviska seglarnätet.
Dagen därpå fortfarande
kuling och hög sjö, så beslutet blev att ligga kvar. Anna fixade med diverse
småreparationer och Krister blev klar med materialet till Lissabon-konferensen,
som kunde skickas iväg. Till nästa morgon hade vinden minskat och vi kunde
kasta loss. De drygt 120 sjömilen till staden Mgarr på Ghawdex,
en ö nordväst om huvudön i republiken Malta, bjöd inte på några överraskningar.
Läns i 5-8 m/s. Vid halv tio på morgonen gled vi in
mellan pirhuvudena med fäjan
till huvudön Malta jagande på oss bakifrån. Vi fick en bryggplats anvisad via
VHF-radiokontakt med marinakontoret. Ön är helt annorlunda än vulkantoppen
Pantelleria. En ganska flack platå av korall med tvära
branter mot sjön. Här finns sjutusenåriga tempel. Vi får se vad vi hittar.
Det berättar vi i nästa rapport.