FRÅN MGARR PÅ GHAWDEX/GOZO TILL PREVEZA
24-27.9.05 En dagsutflykt med taxi runt ön Ghawdex,
eller som invånarna kallar den Gozo, var mycket givande. Vi såg den tredje
största katedralen i världen efter Petrus-kyrkan i Rom och St. Paul i London,
resterna av ett tempel i Ggantjia från 4000-talet före Kristus, huvudorten
Rabat omdöpt av engelsmännen till Victoria med två (!) operahus och stort
citadell, grottan där nymfen Calypso påstås ha hållit Odysseus fången som
sexslav i sju år sedan han lidit skeppsbrott på stranden ir-Ramla I-Hamra
intill m.m. Vi var inne i grottan. Det verkade vara hårt på golvet... Det
maltesiska språket sägs vara en rest av feniciska språket, ett semitiskt språk
skrivet med latinska bokstäver. Det är uppblandat med arabiska, italienska,
franska och engelska. Enligt vår chaufför känner alla varandra på ön. Han
visade att folk inte låser sina dörrar när dom går hemifrån. Fängelset är
stängt p.g.a. brist på kunder. Han kallade ön "Island of Calypso". Vi
som känner Trinidad som "Island of Calypso" insåg att här fanns en
allvarlig konkurrent. På kvällen normaliserade vi oss genom att äta Lysekils
löksill (inhandlad i Tomas Maestre) och potatis med Utö-snaps till. Snapsen var
faktiskt kvar från före avresan från Saltsjö-Boo förra året.
Nästa dag gick färden till
Blue Lagoon mellan lilla ön Comino och den ännu mindre ön Cominotto. Här
ankrade vi på en sandfläck mellan korallerna i mycket klart vatten. Stort
siktdjup påminde om Västindien. Vi badade och läste och tog det lugnt hela
dagen.
Morgonen därpå åkte vi för
motor i motvind några timmar till Valletta. När vi passerade orten Melitta
passade vi på att dricka kaffe. Vi fick sista platsen vid tullens brygga i den
fullbelagda hamnen. På kajen låg den svenskbyggda tremastade skonaren Black
Pearl upplagd. Den har ett brokigt förflutet och har bl.a. ägts av skådisen
Errol Flynn. Hon är numera restaurant. Sedan följde två dagar av rundvandring i
Valletta med omnejd där många monumentala byggnader m.m. beskådades. Som tur
var funkade de lokala bussarna bra, så man kunde ta sig mellan olika nejder med
dom.
28.9-1.10.05 Överseglingen de 88 sjömilen till Syrakusa på
Sicilien gick lätt över natten med halv vind från NNV. Sicilien-sundet är
ganska hårt trafikerat, så det var mycket lanternor om styrbord och babord
eftersom vi korsade hela farleden. En lastbåt ändrade i sista minuten kurs och
gick för om oss istället för som planerat akter om oss. Den var lite för nära
för att det skulle kännas tryggt. De sista timmarna vred vinden emot så vi gick
för motor. Lukten av röken från vulkanen Etna kom emot oss med den nordliga
vinden.
Alldeles intill Syrakusas
hamn hittade vi en fisk- och grönsaksmarknad, så det blev fisksoppa till lunch.
Alla ingredienserna var i naturligt skick och det var premiär för att rensa
bläckfisk. Vi vandrade runt i gamla stan och tittade bl.a. på en kyrka ett
helgon från orten, nämligen Sankta Lucia, ruiner av grekiska tempel m.m. Nästa dag mer rundvandring till grekisk
teater, romersk amfiteater, nya och gamla kvarter och en till Sankta
Lucia-kyrka. Vi tog bilder på blommor för att emejla en till Eric, som fyllde
år dagen därpå. Många av husen är i
dåligt skick och stöttas med diverse ställningar. Svavelröken från Etna går
hårt åt sandstensfasader och skulpturer.
Nästa morgon hade vi planerat
avfärd, men väderrapporten hade ändrats till hård kuling och åskväder, så vi
ångrade oss. Istället gick vi till marknaden och köpte ingredienser till lunch:
fiskfilé, calamares, grönsaker, ost, vindruvor, bröd. Blev väldigt gott. Sedan
mer rundvandring i gamla Syrakusas smala gränder. På morgonen kom svenska
motorseglaren Sandra från Karlstad in i hamnen med Barbro, Jan-Eric och hans
pappa ombord. Barbro och Jan-Eric hade byggt båten själva, sålt huset och kastat
loss för åratal framåt. De hade åkt på kanalerna ner till Medelhavet. Dom bjöd
på middag. Barbro hade gjort jättegoda pajer.
De skulle tillbringa vintern i Msida marina på Malta.
2-5.10.05 Vi vinkade till Sandras besättning och drog
iväg vid 8:30 på söndagsmorgonen. Dåligt med vind. Vi gick på motor mot
Argostoli på ön Kefallinia (även Cephalonia), 260 sjömil, och lyssnade på
Godmorgon världen på sändningen av P1 på kortvåg. Vi hörde om självmordsbombare
på Bali, Kinas energibehov m.m. Etnas kägla stod bolmande sin svarta rök i
norr. Vi tänkte att med lite otur kan vi komma med i nyheterna som dom som
stektes i lava på sin segelbåt. Lagom till att programmet slutade blåste det
upp en laber bris från syd. Vi satte klutarna. Mitt i natten hoppade bulten som
håller kickstången i bommen ur. Låssprinten hade lossnat. Bulten hängde kvar
och blev räddad. Vinden hade mojnat, så det var ändå dags att ta ner storen och
sätta på motorn. När det blev morgon blåste den sydliga brisen upp igen. Vi
satte dit kicken med en ny sprint och hissade segel igen och hade god fart hela
dagen. På natten var det dags för motor igen. Lite segling sedan på förmiddagen
och så motor igen fram till Argostoli. Vi klarerade in och fick köpa det
stämpelblad som skall stämplas i varje grekisk hamn, ett slags avgift för
utländska båtar. Bladet kostar € 50 och har plats för 50 stämplar. Argostoli
blev liksom de flesta andra städer på Joniska öarna helt förstört i en
jordbävning 1953. Det är ett trevligt litet ställe med många butiker och restauranter.
Vi firade ankomsten till Grekland med att efter en rundvandring äta souvlaki
(Krister) och mousaka (Anna) med husets lokala röda vin till på Portside
Restaurant. Dagen därpå var det ganska regnigt. Det blev mer rundvandring,
fiskinköp, Internetcafé besöktes etc.
6-7.10.05 Vi stack iväg 35 sjömil norrut till Ásou,
fortfarande på Kefallinia. Det var en märklig, väldigt liten bassäng omgiven av
höga berg. Vi ankrade på svaj. Anna simmade runt i hamnen och lyckades till och
med simma ut till båten med en vackert mönstrad sten som hon hittat på
stranden. Anna samlar nämligen på märkliga stenar varhelst vi kommer. Samlingen
kan beskådas bredvid verandan till vårt hus. Under natten blåste det upp från
sydost och vi började dragga, fast ganska långsamt. Vi tog ett pass var som
ankarvakt till det blev ljust. Vi var då ganska nära land, men det var 5 meter
djupt nästan till stranden, så det var ingen direkt fara. Det gick heller ingen
sjö inne i bassängen. Vi ankrade om, men draggade igen i den hårda vinden. Vi
fick hjälp av en engelsman i den enda andra båt som låg där. Han tog iland en
tamp med sin jolle till kortändan på den lilla kajen (vår jolle låg nedpackad).
Vinden blåste rakt ut från den punkten. Intill kajen låg det sten, men med
ankare i aktern på 14 meters djup kunde vi ligga c:a 10 meter från kajen.
Ankaret höll dock ganska dåligt i den täta växtligheten på botten. När vi
pumpat luft i vår egen jolle så fick vi lägga ut ett ankare till, men de två
ankarna höll ändå dåligt. Vi lade också ut ännu en tamp till kajen. Det var
stormvarning på väderleksrapporten, så det var inte heller läge att segla iväg.
Vinden skulle dock komma från sydost där vi hade fören. Vi gick iland och
tittade på den lilla orten. Hejade på fiskegubbarna med sina små båtar. Gick
nästan ända upp till den stora borgen från 1500-talet, byggd av venetianarna
när ön tillhörde dom och som varit fängelse under militärjuntans regim i
Grekland. Den branta vägen gick genom en barrskog med talliknande träd med
ljusgröna barr som enligt vår guidebok var en art som bara växte på Kefallinia
(Abies Cephalonica). Borgen låg dock mycket högt, så efter 25 minuters
uppförsbacke och med ganska långt kvar vände vi. Vi ville inte lämna båten för
länge där den svängde fram och tillbaka framför bryggan nere i bassängen långt
under oss. På natten blåste det
ordentligt, men allt gick väl. En tysk segelbåt som kommit in under dagen hade
samma problem med draggning som vi haft föregående natt.
8-12.10.05 På morgonen gav vi oss av i sydostlig vind
med byar på 17 m/s. Vi hade planerat att segla till Ithaka, Odysseus hemö, där
Penelope satt och väntade medan Calypso höll honom fången. Men det hade betytt
kryss en lång sträcka. Vi beslöt istället att gå till Preveza i norr. Vi hade
god fart på slör för revad fock i den hårda vinden. Vinden avtog gradvis under
dagen och när vi nådde den muddrade rännan som leder till Prevezas hamn vad det
nästan stiltje. Vi lade till vid en ganska ruffig kaj vid strandpromenaden.
Anna gick för att leta efter hamnkontoret. Det var svårt att hitta, undangömt
på en bakgata. Under letandet träffade hon på några engelsmän som berättade att
de fått sin båt hopklämd mot kajen där vi låg av en albansk fraktbåt föregående
natt. De rådde oss att flytta till den inre hamnen där det låg många svenska
båtar. De visade Anna var hamnkontoret låg för de var också på väg dit för att
få kvarstad på den albanska fraktbåten tills försäkringsfrågorna klarats ut.
När Anna kom tillbaka gick vi genast in i inre hamnen. Där låg båtarna i
tredubbla led vid pontonerna och det verkade omöjligt att få plats. Vi styrde
mot en mängd svenska och danska flaggor vid första pontonen. Där tog Stig emot
och fixade en plats åt oss utanför en dansk båt. Han och hans fru Ingegärd har
legat här med sin båt Freedom i fyra år. De har också en husvagn på kajen. Det
var bra att träffa några som väl känner till orten.
Nästa dag var söndag. Den
gick åt till planering, lite rundvandring och att konstatera att det var
radioskugga för kortvågssändaren, så vi kunde inte hämta eller sända email. På
kvällen hade Stig ordnat grillparty, typ knytkalas, vid husvagnen. Det var kul
att snacka med alla svenska och danska medelhavsseglare. På måndagen fick vi
kontakt med varvet där vi ska ta upp båten och flyttade upptagningen till
fredagen den 14 oktober. Förberedelserna för upptagning började. Vi gick också
till resebyrå för att få tag på flygbiljetter hem. Tidigast möjligt var onsdag
19 oktober från Athen. Vi bestämde oss för att ta bussen till Athen på måndag
morgon och vara där ett par dagar.
Vi förbereder nu för
upptagning och hemresa.