Joniska öarna

15-22.05 Anna var på varvet Preveza Marine och gjorde Kaiso klar för sjösättning. Varvet ligger på udden Aktio där sjöslaget mellan Octavianus å ena sidan och Kleopatra och Marcus Aurelius å andra sidan ägde rum år 31 f.Kr. Det slutade med att Marcus hoppade över till Kleopatras båt och sedan drog dom. Grekisk seger alltså. Historiskt vatten. Rengöring och bottenmålning tog sin tid men det gick lättare när arbetsplattformen blev ledig på kvällen. Fick hjälp med att montera bort propellern för att sätta dit nya zinkanoder. De gamla hade offrats till sista molekylen. Bill (Vassili) elektrikern visade sig vara tidsoptimist och kom inte loss förrän på lördagen då han hade frun med sig för att de skulle gå och bada. Hon fick också tålmodigt vänta. Reservautopiloten till vindroder och nödrorkult installerades men landströmsbatteriladdaren var utom räddning så han skulle beställa en ny. Solpanelerna har hållit ställningen ganska bra ändå över vintern. Den 22 maj kom Krister ner tillsammans med dotter Åsa och hennes son Adam. Sjösättning var redan beställd så det var bara att packa in allt bagage och passagerare och köra stora traversen till sjösättningsrampen. Vi drog direkt över viken till "skandinaviska piren" där Stig och Ingegärd håller ordning på båtarna, nu för femte året. De hade hyrt en lägenhet och tömde sin båt Freedom för att ta upp den och skrubba bort musselodlingen från botten.

23-27.05 Tar en sväng ut på Joniska havet för att få igång vattenmakaren efter vinterkonserveringen. Åsa och Adam får lite sjöben. För övrigt ligger vi vid piren och gör båten segelklar, monterar antenn till kortvågsradion och sätter på seglen. På lördagen blir det skandinaviskt grillparty, som Stig och Ingegärd ordnar som knytis varje lördag då det är bra väder, vilket det nästan alltid är så här års. Bosse spelade gitarr till fiolkomp och det blev mycket allsång. Även Adam kom över sin blyghet och sjöng med. Men han kom inte över tanterna i matbutiken som hade kastat sig över honom med kramar och glada tillrop utan förvarning. Adam ville inte gå till den affären mer.

28.05-03.06 Kajkar runt lite bland Joniska öarna. Övernattar i Levkas vid kanalen. Köper ett 16 kg Delta-ankare som visar sig utmärkt för att ligga på svaj. Vi provade redan dagen efter när vi gått genom kanalen och kommit utanför en liten fiskeby. Vi hissade upp den nya fotogenlampan, som vi tagit med från Sverige, som ankarljus för att inte bli påseglade av fiskebåtarna som gick ut innan gryningen. Lyste hela natten och hade fotogen kvar. Sedan gick vi till Meganisi där vi ankrade två nätter i vad de svenska seglarna här kallar "midsommarviken" där vi badade och rodde med jollen in till stranden. Nästa dag provade vi utombordaren. Tanklocket hade gått sönder så vi vågade inte fylla så mycket och fick ro tillbaka från grannviken. Adam börjar bli hemtam på båten, hänger och gungar i grabbräckena och springer fram och ska hjälpa mormor att ankra. I övrigt blir det en hel del kortspel och tärning eller kolla Nalle Puh och schlagerfestivalen på bärbara DVDn som pappa köpte innan de for. I Kalamos lade vi till med fören mot kaj och ankare i aktern. När de hårda vindpustarna kom nerför berget räckte inte vårt 12 kilos bruce-ankare till (vi bytte det senare mot det 15 kilos bruce som vi tidigare haft i fören). Vårt vindroder gör det svårt att komma i land om vi lägger till med aktern mot kaj som de flesta gör här. George hjälpte oss att lägga oss långsides inne vid fiskebåtarna. Som tack gästade vi hans restaurang till middagen. Färsk svärdfisk och bläckfisk smakade bra. Nästa dag klättrade vi uppför de branta gränderna och köpte bröd i bageriet. Adam följde med men mamma vilade i båten. Hon har rätt mycket värk som tär på krafterna. Pannkaka ombord till middag var populärt. Nästa dag blåste det över 10 m/sek och vi seglade för bara genuan. Adam kollar vattensprut och barbiedockans hår fladdrar för vinden. När vi lämnar Levkas och kommer ut där Joniska havet grundar upp mot infarten till Preveza reser sig sjön brant och hög. Åsa kämpar mot sjösjukan i sittbrunn och Adam blir lite "trött" och lägger sig på kojen. Hinner fram lagom till lördagens grillparty vid skandinaviska piren.

4-12.06 Tar det lugnt på söndagen och flanerar på stan och besöker internetcafé. Måndagen blir det storhandla. Är uppe tillräckligt tidigt för att köpa färsk fisk. Adam var fascinerad av den stora fisken som simmat och fastnat i fiskarens nät innan den blev mat. Han kommenterade alltid när han hörde fiskebåtarna gå ut på kvällen. Det blev stekt fiskfilé till lunch och två omgångar fisksoppa. Bill, elektrikern, kom vid läggdags med en laddare som var för stor. Kommer igen i morgon. Kylen lade av för batteriet laddade ur. Kanske har de blivit skadade. Lämnar in gamla laddaren för undersökning. Nya laddaren som vi lyckats baxa in på gamla platsen verkar inte fungera ändå. Ger upp ladderiet för tillfället. Går in i Amvrakikosviken öster om Preveza. Ser delfiner som hoppar. Ankrar i Salaorasbukten och tänker oss att gå på fågelexkursion med jollen uppför floden, men det är lite långt från ankringsplatsen och för blåsigt så vi ger upp det och seglar söderut för att ankra för natten i en liten vik nordväst om Vónitsa. Ror iland med jollen för promenad. Adam har varit livrädd för flugor men denna dag kom han över den skräcken och började istället jaga dem med flugsmällan.

Adam hjälper till både med ankring och rengöring nästa morgon då det fastnat mycket lera på kätting och ankare. Går in till Vonitsa som vimlar av hotell och tavernor. Anna och Krister går upp till borgen där det varit befäst sedan 400-talet. Detta är trakter där Greker, Romare och Turkar med flera slagits i många hundra år. Borgen var avspärrad (kanske rasrisk) så vi fick kättra ner igen och gick runt den höga klippan tillbaka till byn där det blev restaurangbesök. Nästa morgon var det åska på avstånd som inte brakade loss över oss förrän vi förtöjt vid piren i Preveza med hjälp av Stig och Ingegerd. Måndag 12 juni flyger Åsa och Adam hem. Blir lite tomt och tyst.