Mot Athen

13-15.06 Vi ligger kvar i Preveza för att få fart på batteriladdaren, vilket lyckades, och fixa lite andra saker. Dessutom ville vi se matcherna mellan England och Trinidad samt Sverige och Paraguay i fotbolls-VM. Det gjorde vi på Internetcaféet med ouzo och tilltugg.

16-19 .06 Kastar loss på morgonen och styr mot Levkas där vi hinner lagom till öppningen kl. 11 av svängbron där kanalen börjar. Tankar diesel och går igenom kanalen. Sätter efter ankring för lunch kurs mot AtherinosMeganisi dit vi kommer på vid 16-tiden. Här var det skönt med ett bad sedan vi lagt fören mot en kaj. Tvättar vattenlinjen som blivit skitig i Preveza. Går sedan och äter på den lilla tavernan ihop med ett gäng glada charterseglare som ordnar allehanda tävlingar. Nästa morgon går vi till byn någon kilometer från hamnen där gatorna är trånga och inte gjorda för de bilar som försöker ta sig fram. Dricker kaffe hos en gammal gubbe. Går sedan runt byn och kommer ner på andra sidan viken och tar oss tillbaka till båten.

Går för motor till en spökby på ön Kalamos. Ankrar i viken och ror iland. Vattnet tog slut så byn fick överges. Husen står kvar och har börjat förfalla, men kyrkan på en klippa mot havet verkade vara underhållen. Frånsett ett par killar på stranden från en annan båt fanns inte en själ i byn. Säregen känsla.

Vind blåste upp från nordväst på eftermiddagen och vi seglar i sju knop till Vathy på Ithaka, ön som Odysseus kom ifrån. Hittar en plats vid en kaj och går runt i den lilla stan och besöker en hamnkrog.

Det var dåligt med vind nästa morgon. Det har varit mest svaga vindar och mycket motorgång. Vi går för motor och lyssnar två timmar på Godmorgon världen på Sveriges Radios kortvågssändning av P1. Målet är Messalongi 40 sjömil bort. När vi angjort genom en 3 sjömil lång muddrad ränna och lagt till vid kajen går vi för att kolla Hjältarnas park, där Lord Byrons hjärta ligger begravt under en staty av honom. Det var här Lord Byron dog när han försökte hjälpa grekerna att befria sig från turkarna. I parken fanns en massa statyer av frihetshjältar, men vi är dåliga på att läsa grekiska med kyrilliska bokstäver, så vi fick gissa vilka det var med hjälp av årtalen.

Nästa dag blir det motorgång igen i stiltjen. Lite tradigt faktiskt. Vi tar oss 40 sjömil även denna dag. Vi passerar under bron vid början av Korinthviken. Stannar vid den lilla ön Ioannis och badar innan vi går in i den lilla hamnen på Trizónia. Vid hamnen finns en fiskeby där vi hittar resans hittills godaste mat på en liten taverna: bläckfisk i underbart kryddad vinsås och härliga musslor. Bordet där vi satt stod på kajkanten där de små fiskebåtarna kom och gick.

20-25.06 Vi reparerar förluckan där ett beslag gått sönder. Vi kommer iväg strax efter 11 och gör ett försök att segla. Men vi får ge upp och starta motorn igen. Idag spelar Sverige i VM mot England. Vi försöker att gå in i den lilla hamnen i Xylokastro, men inloppet var igenslammat av sand så Kaiso stannade mjukt. Vi backade ut igen och gick vidare till Kiato och la till vid en öde jättepir. Fast det fanns en massa folk som fiskade från kajen. Vi gick direkt mot hamntorget och hittade ett kafé med fotboll på TV, fast med fel match. Sveriges match var senare, så vi gick en sväng och hittade sedan ett annat kafé och såg den rätta matchen.

Nästa morgon handlar vi bröd, fisk, lamm och grönsaker. Vi får segla en del denna dag till den lilla hamnen i Korinth. Ny rundvandring i stan, som är modern med breda gator, eftersom den raserats ett antal gånger av jordbävningar de senaste 200 åren.

Dagen därpå måste vi vidare eftersom vi ska vara vid Athens flygplats senast den 25 juni för att ta emot vår väninna Connie och dessförinnan planerar att besöka Felix Wolff, tidigare anställd på Musikmuseet, som har ett hus på ön Angistri. Vi går genom Korinth-kanalen, 25 meter bred med tvärbranta sandstenssidor 75 meter rakt upp i luften. Den är 3,2 sjömil lång. Vi går bakom en fraktbåt och får hans propellerström mot oss, så man får parera med rodret hela tiden för inte fara in i kanalväggarna. Bakom oss går en norsk segelbåt. I Isthmia (känt för isthmiska spelen under antiken) betalar vi kanalavgiften och går ut på Egeiska havet. Felix svarar inte på sin grekiska telefon, så vi går till Neas EpidavrosPeleponnesos ostkust. Epidavros var centrum för medicinska övningar under antiken. Här fanns bl.a. urkirurgen Chiron. Fast det märks inget av allt detta i den lilla fiskebyn där vi ligger och guppar i dyningen med nosen mot en stort korallblock på stranden. Nästan som i Stockholms skärgård. Vi tar ett dopp och Krister trampar på en sjöborre när han ska upp ur vattnet. Fullt av svarta, smågiftiga taggar med hullingar i trampdynan och en i ett finger som fastnade när han skulle ta bort sjöborren. Anna fick peta ut allt med hjälp av en knappnål. En del satt riktigt djupt, men operationen lyckades.

Nästa dag går vi till Angistri. Vi ringer Felix´svenska telefonnummer. Han är i Sverige och kommer först nästa vecka. Vi lättar ankar och går till ön Aigina, där vi finner en plats just i tid innan hamnen blir full av alla båtar som är ute på fredagskvällen. Det är midsommarafton. Vi går runt i stan och firar sedan ombord fast utan sill och snaps. Men vi har rom och cola.

På midsommardagen gick vi till Alimos marina söder om Pireus. Den ligger ganska nära Athens flygplats. Åkte taxi till Glyfada där vi såg den ödesdigra matchen mot Tyskland på ett flott kafé där kaffet kostade 3 euro per kopp. Men nöden har ingen lag.

På söndag morgon ville hamnkapten att vi skulle gå iväg för marinan skulle bli full till kvällen med alla båtar som återvände från helgutflykterna. Vi ringde fem-sex hamnar i trakten men ingen hade plats. Det verkar som om det inte finns någon hamn för gästande seglare här på kusten utanför Athen. Vi lyckades förtöja utanpå en stor båt som låg vid en bryggnock och fick tillstånd att ligga kvar där i väntan på Connie som kommer med flyget i natt. Men innan dess blev vi bortkörda och fick flytta ett par gånger till. Connies plan var försenat, men till slut kom hon halv fem på morgonen.