PÅ G IGEN
15
november 2013 – 27 januari 2014
I
slutet på augusti kom den nya masten från Seldéns i
USA. Reparationer av sprayhood, relingslist med mera
samt utbyte av brutna mantågsstöttor var då redan
gjorda. Eftersom vi inte kappseglar längre så hade vi beslutat att ha en
kortare mast, 16 meter hög istället för 18 meter. Dessutom hade vi beställt en
mast för rullstorsegel, vilket ju är bekvämare, särskilt när besättningen bara
är två personer. När masten kom var vi i Sverige. Då det var mitt i
orkansäsongen, bad vi riggaren Fraito Lugo på Ponce Sailing Center att
vänta med att sätta på masten till i november, då orkansäsongen klingar ut. Som
tur var passerade inga orkaner Puerto Rico denna säsong.
I
mitten av november anlände vi till Ponce. Fraito hade
redan satt på masten och riggat, dagarna innan vi anlände. Vindinstrument,
VHF-antenn, lanternor och annat var på plats. Den gamla riggen hade löpande
backstag, vilket den nya inte har. Ett moment mindre att tänka på. Seglen som
syddes av Quantum Sails i Ponce var nästan klara.
Några små justeringar skulle göras och de var på plats inom en vecka. De är av
7.3 vävd polyester med diverse förstärkningar. Storseglet är 30 kvm och genuan
32 kvm (tidigare 38 respektive 42 kvm).
Det
var ordentligt med beväxning på Kaisos botten efter
tio månader vid bryggan i Ponce. Både musslor och ostron, förutom den vanliga
beväxningen. Ett helt skrovmål, men vi vågade inte oss på det. Det var ingen
idé att provsegla med detta rev under båten. Varvskapaciteten i Ponce Yacht
Club är ganska liten, så vi fick vänta ett par veckor innan Kaiso
kom upp på land för att få tre nya lager bottenfärg. Sedan var det dags att
provsegla. Vi blev positivt överraskade när vi märkte att vi gjorde 5 knop på
kryssbog i en vind på 4 m/s. Rullstoren fungerade bra
och vi började sjunga ”Det ska va’ lätt att reva
annars kan det kvitta” för en något förbryllad Fraito.
Vi hade tur som kom till Ponce efter mastbrottet där det fanns en så skicklig
riggare som Fraito Lugo.
Han är en mycket rutinerad kappseglare, både till havs och på bana, med många
segrar på meritlistan. Hans specifikation av nya masten i beställningen till Seldéns var perfekt. Allt passade utan modifieringar, inklusive
genomföringen i rufftaket med oförändrat hål. Den är helt tät.
Samarbetet
med vår skadehandläggare, Tommy Olsson på Pantaenius,
har varit otroligt smidigt. Fraito sa också att han
aldrig varit med om ett så problemfritt samarbete med ett försäkringsbolag.
Själva har vi betalat 15000 kronor i självrisk och ytterligare 15000 kronor för
den fördyring som valet av mast för rullstor innebar. Ett stort tack till Fraito, Tommy och Pantaenius!
Det
var också en hel del annat att ta hand om medan vi var i Ponce. Vår gummijolle
var i upplösningstillstånd när vi kom tillbaka till Kaiso.
Allt lim hade släppt så det var inte lönt att laga den. Vi sålde vraket för 100
dollar och köpte en jolle i hypalon av märket Highfield med botten av aluminium. Den är 2.60 m lång och
väger bara 28 kilo. Vi kan lätt hantera den. Förbrukningsbatterierna var helt
slut och vi fick köpa nya, men startbatteriet var OK. Mekaniker Cesar servade
motorn, så den gick perfekt. Vi hade mycket hjälp av Julien Guiterrez
som hade sett efter Kaiso med vi var i Sverige. Han
skjutsade oss i sin bil vart vi än skulle.
Perioden
december till mitten på januari brukar bjuda på mycket vind, men det var denna
gång ovanligt blåsigt i hela östra Karibien. Det blåste 12 m/s och mer från ost
och ostnordost dag ut och dag in. Vi skulle österut, så vi låg och tryckte i
Ponce och väntade på ett ”väderfönster”. Det blev inget sådant, så lördag den
28 december ville vi inte vänta längre, utan gav oss iväg till den lilla ön Caja de Muerte (Likkistan), där
vi låg över natten. Dagen därpå blev det en blöt kryss tio sjömil med revade
segel i kuling till Salinas. Allting fungerade bra och den nya riggen och
seglen hade blivit ordentligt testade.
Salinas
är en mycket skyddad ankringsvik med en båtklubb och en by. Vi stannade över
nyår och tog det lugnt. Där mötte vi Tim på Venture II med fru på sitt tredje
varv runt jorden. Han gav oss goda tips om skyddade vägar österut innanför rev
längs kusten där vi annars inte vågat gå. Blåsandet fortsatte och vi kryssade
vidare, med stopp över natten i en vik, Puerto Partillas,
till marinan i Palmas del Mar på östra sidan av Puerto Rico. Vi hade ordentlig
kuling vid syöstra hörnet av Puerto Rico. Ett block till fockens revlina brast,
men annars höll allt. Som tur var hade vi ett nytt block som vi monterade när
vi väl var i hamn. Palmas del Mar är ett flott ställe, men ändå inte så dyrt.
Sedan kryssade vi till Esperanza på ön Vieques sydkust, en liten håla med ett par krogar där folk
drack vodka med tranbärsjuice. Hur denna sed upptått
fick vi ingen klarhet i.
Nästa
kryss gick över natt till Charlotte Amalie på St.
Thomas, U.S. Virgin Islands (före detta Danska Jungfruöarna). Där ankrade vi
utanför Kystvej, nästan precis på samma ställe som
när vi kom seglande dit i vår lilla Hjuvikskryssare Lady Day i december 1968,
för drygt 45 år sedan. Vi återbesökte flera öar i Jungfruöarna, bl.a. Jost van Dyke. Tyvärr var inte
vår gamle vän Foxy på plats i sin Soggy
Dollar Bar. Han hade tagit semester efter allt festande under jul och nyår.
Under
tiden blev passaden normal igen. Den 18-19 januari kunde vi kryssa från Spanish Town, Virgin Gorda, över Anegada Passage till St. Martin i 5-7 m/s vind, nu för
första gången med fulla segel. Det var en stäcka på 120 sjömil och medelfarten
var 5 knop, trots 2-3 meter hög motsjö. Så indikationen om god fart på kryssen
vid provseglingen i Ponce var korrekt. Vi är mycket nöjda med vår nya rigg och
de nya seglen, fast vi har ju inte fått testa dem på undanvind ännu.
När
vi kom till Marigot Bay på franska sidan av St.
Martin (andra sidan tillhör Holland och ön heter där Sint Maarten)var
bron in till lagunen trasig, så vi fick ligga ankrade i bukten tre dagar innan
vi kom in. När detta skrivs ligger vi ankrade i Nettle
Bay i lagunen intill svenska båtvännerna Stefan och Pia på Shaddock
och Rolf på Dark and Stormy. Iland finns gamla
vännerna PG och Margareta som sålt sin båt Swedish Lion och köpt lägenhet här.
I förgår var vi ute och dansade och kom hem efter midnatt.